Vælg en side

Rejsevilkår for STA Travel

Navn ifølge pas:

Venligst kontroller at fornavn og efternavn, der fremgår af rejseplanen, stemmer overens med fornavn og efternavn i dit pas. Dette er meget vigtigt i forhold til flybilletter og eventuelle visa, og ved eventuelle uoverensstemmelser bedes du tage kontakt til din rejsekonsulent med det samme. Bemærk, at det i mange tilfælde ikke er muligt at ændre navn på flybilletten, og det er kundens eget ansvar at tjekke at alle navne er korrekte. STA Travel er ikke ansvarlig for omkostninger forbundet med eventuelle navne uoverensstemmelser.

Betaling af rejsen:

Venligst bemærk, at de fleste flybilletter er så restriktive, at de skal betales umiddelbart efter bestilling. Derudover opkræves normalt et depositum på 20 % af det samlede landarrangement.

Det er muligt at betale rejsen med kreditkort direkte over telefonen hos STA Travel. Vi kan modtage følgende danske kreditkort: Dankort, VisaDankort og MasterCard.

Depositum er i visse tilfælde muligt ved mere end 12 uger til afrejse. Kontakt din rejsekonsulent for regler og betingelser

Restbeløbet forfalder normalt til betaling 12 uger før afrejse med mindre andet er oplyst. Ved bestilling af rejser mindre end 12 uger før afrejse forfalder hele rejsens pris til betaling umiddelbart efter bestilling. Overholdes fristen ikke for betaling af restbeløbet bortfalder aftalen og kunden mister sit eventuelle depositum.

Skatter og Afgifter:

Kursændringer, oliepriser og andre forhold kan påvirke prisen på skatter og afgifter helt frem til billetten udstedes. Eventuelle stigninger ved udstedelse af billetten, der måtte forekomme fra flyselskaberne, opkræves af kunden.

Ændringer efter rejsen er betalt:

Hvis det er muligt at ændre i landarrangement efter alt er booket og bekræftet, vil der blive opkrævet et ændringsgebyr på kr. 750 per person per ændring, plus eventuelle gebyrer fra vores samarbejdspartnere. Hvis det er muligt at foretage navne- eller datoændringer på flybilletten vil der blive opkrævet et ændringsgebyr på kr. 750 per person plus eventuelle gebyrer fra flyselskaberne.

Flystrækninger

Du skal benytte alle flystrækningerne på din billet. Hvis du ikke benytter en strækning, vil resten af dine flystrækninger blive slettet uden kompensation. Det kan altså ikke lade sig gøre at undlade enkelte dele af flybilletten, ej heller mod et evt. gebyr med mindre andet er oplyst af STA Travel.

Afbestilling:

I udgangspunktet er pakkerejsen ikke refunderbar. Undtaget er de tilfælde, hvor du har fået oplyst andre afbestillingsvilkår på bestillingstidspunktet. Hvis du er nødt til at afbestille rejsen, vil vi naturligvis forsøge at hjælpe dig med at få refunderet så meget som muligt af rejsens pris fra vores tredjepartsleverandører, mod et administrativt gebyr.

OBS: Bemærk at de fleste flybilletter og enkelte landarrangementer ikke kan refunderes. Vi anbefaler derfor at alle rejsende tegner en afbestillingsforsikring der dækker HELE rejsens pris og som dækker udgifter ved egen sygdom, akut sygdom i nærmeste familie, tilskadekomst mm., som gør at man ikke kan rejse.

Husk det er den rejsendes eget ansvar at tjekke med sin afbestillingsforsikring hvor højt et beløb den dækker og om den derved dækker hele rejsen købt hos STA Travel. STA Travel tilbyder en attraktiv afbestillingsforsikring til sine rejsende igennem Europæiske og Gouda Rejseforsikring.

Rejsegarantifonden:

STA Travel er medlem af Rejsegarantifonden og har nummer 2287.

Mangler der opstår under rejsen:

Den rejsende har pligt til, med det samme, at informere om enhver mangel som konstateres under gennemføringen af pakkerejsen. Hvis du er utilfreds med noget på rejsen, skal klagen rettes til leverandøren på stedet (for eksempel hotellet), så manglen kan udbedres eller problemet løses. Hvis problemet/manglen, mod forventning, ikke bliver løst må dette påpeges skriftligt og man må få underskrift på dette af leverandøren, således at STA Travel kan tage problemet op med leverandøren. Hvis du venter til du er kommet hjem kan vi ikke påvirke eller gøre noget med de fejl eller mangler som har opstået undervejs. Hvis problemet ikke kan løses på rejsemålet, kan du sende os en skriftlig klage efter hjemkomst, til følgende postadresse: STA Travel, Ryesgade 27, 1., 8000 Aarhus C. Vi gør opmærksom på at vi kun har skriftlig klagebehandling.

Hvis du ikke er tilfreds med måden klagen bliver løst på, kan du sende sagen videre til
Pakkerejse-Ankenævnet

Pakkerejser mm:

STA Travels vilkår bygger på Lov om Pakkerejser for de rejser, der falder ind under definitionen. En pakkerejse består af flybillet og landarrangement som eksempelvis hotel, udlejningsbil, autocamper, ture m.v.

Ved salg af flybilletter og andre produkter alene, som derved ikke danner en pakkerejse, optræder STA Travel kun som agent for flyselskabet eller den aktuelle leverandør. Alle krav i forbindelse med den slags rejser skal rettes direkte til den aktuelle leverandør.

Pas, visum og rejseforsikring:

Rejsende er selv ansvarlig for at have pas og visum i orden på rejsen. Passet skal minimum være gyldig 6 måneder efter udreise fra det aktuelle land.

Det kræves visum til Australien og New Zealand. STA Travel kan lave 3 måneders turistvisum til sine rejsende til Australien. Ved indreise til Australien og New Zealand kræves det gyldig returbillet. Stillehavsøene kræver ikke visum fra danske statsborgere. 3 måneders opholdstilladelse gives ved grænsen.

Viktig information ved rejse til Australien: For at dit ETA visum skal være gyldig for inreise i Australien kræves det at du har god helbred og ikke har anmærkinger på strafattesten. Hvis du enten har eller har haft tuberkolose, eller om du tidligere har været straffet for lovbrud, venligst tag kontakt med din rejsekonsulent.

Fra 1. oktober 2019 må alle danske statsborgere som skal rejse til eller via New Zealand, registrere sig elektronisk på forhånd. Rejsetilladelsen kaldes NZeTA, og ordnes via dette link: https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/apply-for-a-visa/about-visa/nzeta
Visummet koster NZD 12. Udover afgiften til visum skal man også betale en turistskat (IVL) på NZD 35. Hvis man blot er i transit i New Zealand skal man ikke betale turistskatten.

Viktig information for rejse til USA. Venligst tjek om rejseruten går via USA, da det ikke alltid fremgår på rejseplanen.

Fra 12. januar 2009 må alle som skal rejse til USA uden visum, registrere sig elektronisk på forhånd. Dette betyder at alle danskere som rejser visumfrit til USA med elektronisk pas, må udfylde skemaet på https://esta.cbp.dhs.gov/esta senest tre dage før afreise. Registreringen er gyldig i to år, og man kan rejse frem og tilbage så mange gange man vil. USA har pr. 8.september 2010 indført en egen turistskat på 14 dollar, dette beløp betales samtidig med man registrerer sig via ESTA.

For rejser med transfer eller stop i USA kræves det elektronisk læsbare pas. Er du i tvil om dit pas er elektronisk læsbart, kontakt da borgerservice.

Husk gyldig pas og rejseforsikringsbevis med kontaktinformation og policenummer. Vi anbefaler at tage kopi af pas og medbringe det på rejsen i tilfælde man skulle miste passet. Det er en god ide at gøre sig kendt med vilkårene i din rejseforsikring. Tag evt. kontakt med din rejsekonsulent. Vi samarbejder med Europæiske Rejseforsikring.

Hvis du ikke er dansk statsborger er det vigtigt at tjekke hvilke regler der gælder for din nationalitet.

Forbehold:

Samtlige priser, der er oplyst i kataloger, prislister, websider og andre tryksager er med forbehold og kan ændres uden varsel. Ændringer i valutakurser, oliepriser eller andre forhold, som STA Travel ikke har indflydelse på, kan muligvis belaste kunden.

Bagage:

Normalt kan du medbringe 20 kilo i check-in bagage og 7 kilo i håndbagage. Tjek med STA Travel eller ved  flyselskabet for bagagereglerne for din rejse. Husk altid at mærke din bagage med tydelig navn og adresse.

Sprog:

Med mindre andet er oplyst, vil samtlige guidede ture og rundvisninger på destinationerne foregå på engelsk.

Tilgængelighed:

Rejsen er generelt ikke velegnet for personer med nedsatte funktioner, men på forespørgsel vil vi gøre vores bedste for at tilpasse turen.

Deltageren må selv være i stand til at transportere sin bagage og skal kunne rejse uden assistance. Ved særlige behov er det vigtigt at oplyse om dette ved bestilling.

Medicin & Vaccinationer:

Receptfri medicin kan frit medbringes på rejsen. Hvis du medbringer receptpligtig medicin, bør du anskaffe en engelsk erklæring fra din læge som dokumentation på medicinen. For information om vaccinationer kontakt din læge eller se www.ssi.dk for aktuel information.

Kreditkort eller kontanter:

Det mest udbredte betalingsmiddel er kreditkort. En smule lokale kontanter kan også anbefales. Kontakt din bank hvis du ønsker flere oplysninger.

Indrejseformular:

På flyet udleveres et indrejseskema til visse lande som skal udfyldes. Dette skema skal afleveres i tolden.

Lokale lufthavnsafgifter

Visse lande opkræver en lokal udrejseskat når man forlader landet. På Udenrigsministeriets hjemmeside fremgår regler på det punkt for de enkelte lande.

Internationalt kørekort

Skal man køre bil i udlandet, anbefaler STA Travel, at man altid anskaffer sig et internationalt kørekort. Dette kan anskaffes ved Borgerservice og er obligatorisk i mange lande.

Toldbestemmelser:

Det er altid den rejsendes ansvar at overholde gældende toldregler. Hvis du er i tvivl, kontakt venligst det pågældende lands ambassade.

Genbekræftelse af flybilletter:

STA Travel anbefaler at alle strækninger på rejsen kontrolleres senest 72 timer før afgang for at få de seneste tidsændringer. Dette kan gøres online på www.checkmytrip.com. Det er den rejsendes eget ansvar at holde sig opdateret omkring tidsændringer på rejsen.